Doradztwo zawodowe
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
w Szkole Podstawowej im. Św. Jadwigi Królowej Polski
w Długołęce – Świerkli
WSTĘP
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego oraz na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r (poz.325).
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSZD) zakłada charakter systemowy, realizację preorientacji zawodowej - uczniowie klas ,,O'', orientacji zawodowej - uczniowie klas I - VI oraz doradztwa zawodowego - uczniowie klasy VIII. Przy zaangażowaniu wychowawców i specjalistów ma wspierać uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjno - zawodowych, przygotować uczniów do umiejętności poznawania siebie, swoich mocnych stron, umiejętności, zdolności, zainteresowań oraz rodziców, aby nie czuli się osamotnieni
i zagubieni w towarzyszeniu swoim dzieciom w drodze do ich kariery.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego obejmuje celowe, uporządkowane i wzajemnie powiązane działania związane
z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę, podlegające wewnętrznej ewaluacji. Dla działań tych – zaplanowanych na cały cykl kształcenia – zostają określeni adresaci, realizatorzy oraz partnerzy. Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej są kierowane do trzech grup adresatów: uczniów, rodziców oraz nauczycieli.
-
Ocena zapotrzebowania na WSDZ w szkole podstawowej
Współczesny rynek pracy charakteryzuje się ciągłymi zmianami. Sytuacja społeczno - ekonomiczna w Polsce, stawia przed ludźmi duże wyzwania. Globalizacja gospodarki, postęp informatyczny, wzrastająca ilość informacji dotycząca zawodów, dróg kształcenia, zmieniającej się stopy bezrobocia, powoduje trudności w przystosowaniu się do tych zmian. Podejmowane decyzje nabierają szczególnego znaczenia. Młody człowiek powinien być przygotowany do funkcjonowania w nowej rzeczywistości, gotowy do podnoszenia swoich kwalifikacji, ustawicznego dokształcania się, zdobywania nowych umiejętności przydatnych w podejmowaniu decyzji edukacyjno - zawodowych. Działania wewnątrzszkolnego sytemu doradztwa zawodowego umożliwiają:
-
uzyskanie przez uczniów dostępu do wsparcia z zakresu doradztwa zawodowego;
-
wsparcie rodziców w związku z udzielaniem przez nich pomocy w podejmowaniu przez dzieci decyzji edukacyjno-zawodowych;
-
wzbogacenie oferty szkoły i jej promocję w obszarze działań z zakresu doradztwa zawodowego;
-
przejrzystość i ciągłość oddziaływań poprzez wskazanie osób działających na rzecz WSDZ oraz określenie zakresu ich odpowiedzialności;
-
zaplanowanie działań w cyklu kształcenia.
Sprawnie funkcjonujący system doradztwa zawodowego dzięki zaangażowaniu wszystkich osób realizujących zadania z doradztwa zawodowego daje efekt synergii. Przygotowany dokument WSDZ zapewnia ciągłość działań doradczych, służy wskazaniu korelacji między tymi działaniami i procesami dydaktyczno-wychowawczymi w szkole.
-
Założenia i cele WSDZ
-
Celem preorientacji zawodowej w przedszkolu jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie
i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień. -
Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
-
Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami
i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.
-
Celem doradztwa zawodowego w klasie VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
REALIZOWANE TREŚCI PROGRAMOWE DORADZTWA ZAWODOWEGO
OBSZAR 1 Poznanie własnych zasobów, m.in.: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
OBSZAR 2 Świat zawodów i rynek pracy, m. in. : poznanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
OBSZAR 3 Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, m. in. : znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
OBSZAR 4 Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych, m. in. : planowanie ścieżki edukacyjnej
i zawodowej z przygotowaniem do zdobycia doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia. Na wybór zawodu składają się: wiedza na temat siebie, wiedza na temat zawodów, ścieżek edukacyjnych i rynku pracy. Duży wpływ mają cechy osobowościowe jednostki (temperament, charakter, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności), umiejętności, doświadczenia, wyznawane wartości i normy, czynniki emocjonalne, zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia, wpływ rodziny , aktywność własna jednostki.
-
Działania związane z doradztwem zawodowym.
a ) kierowane do uczniów:
-
udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
-
prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- -zawodowych;
-
pomaganie uczniom w przygotowywaniu teczek „portfolio”;
-
aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;
-
określanie potencjału edukacyjno-zawodowego;
-
organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
-
stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne;
-
umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych;
-
informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych;
-
umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego);
-
wspieranie uczniów w przygotowaniu Indywidualnych Planów Działania (IPD);
-
organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów;
-
organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy);
-
organizowanie wycieczek zawodoznawczych;
-
stwarzanie uczniom klasy VIII możliwości udziału w ramach zajęć edukacyjnych w zajęciach u pracodawców – zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami;
-
umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, szkolne konto Facebooka;
-
organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy, festiwale czy prezentacje zawodów;
-
umożliwianie uczniom udziału w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe;
-
udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych.
b ) kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:
-
umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;
-
prowadzenie lekcji otwartych;
-
organizowanie wizyt studyjnych w firmach;
-
inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
-
organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
-
udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;
-
wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego.
b ) kierowane do rodziców:
-
organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
-
organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
-
prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;
-
informowanie o targach edukacyjnych;
-
udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka);
-
włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym.
-
Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane:
-
podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego, które wynikają z ramowych planów nauczania;
-
podczas:
-
zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
-
wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – między innymi na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego (lub innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli);
-
podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole (jak np. szkolne targi edukacyjne) lub poza nią (np. udział w targach edukacyjnych, w wizytach zawodoznawczych w zakładach pracy).
-
Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym.
W szkole podstawowej w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), nauczyciel-wychowawca w świetlicy szkolnej, nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, psycholog, doradca zawodowy).
a) zakres działań z obszaru doradztwa dla poszczególnych osób. Dyrektor:
-
odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
-
współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
-
wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
-
zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
-
organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.
Doradca zawodowy:
-
określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
-
pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
-
prowadzi zajęcia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
-
wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
-
prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów.
-
systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
-
planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;
-
gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
organizuje współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły podnoszącą efektywność prowadzonych działań związanych z doradztwem zawodowym;
-
współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym;
-
gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym;
-
współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.
Wychowawcy:
-
określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
-
eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
-
włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
-
realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
-
wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
-
współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
-
współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych
z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):
-
określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
-
eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
-
współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
-
przygotowują uczniów do udziału w konkursach;
-
prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
-
organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
-
współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
-
Sojusznicy – sieć współpracy.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wsparcie merytoryczne dla szkoły stanowi:
-
poradnia psychologiczno-pedagogiczna,
-
biblioteka pedagogiczna,
-
urząd pracy,
-
organizacje pozarządowe,
-
ośrodek doskonalenia nauczycieli,
Należy dodać, że szkoła dodatkowo pozyskuje partnerów wspierających działania związane z doradztwem zawodowym. Są to instytucje, placówki, firmy, które mogą być angażowane w działania kierowane do trzech grup adresatów: uczniów, nauczycieli i rodziców.
-
Przewidywane efekty
-
dla uczniów i rodziców:Dostęp do informacji edukacyjnej i zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.Kształtowanie odpowiednich postaw, nawyków, umiejętności i wiedzy oraz aktywności zawodowej uczniów. Mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia do nauki i pracy. Pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci
-
dla szkoły: Utworzenie na terenie szkoły bazy informacji edukacyjnej i zawodowej oraz zapewnienie jej systematycznej aktualizacji. Lepsze wyniki edukacyjne uczniów . Zwiększenie konkurencyjności szkoły. Realizowanie przepisów prawa oświatowego w zakresie doradztwa zawodowego.
-
dla środowiska lokalnego: Zwiększenie trafności decyzji edukacyjnych uczniów wybierających szkołę średnią. Promocja lokalnych instytucji i zakładów pracy
7. Monitoring i ewaluacja wewnętrzna WSDZ
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz harmonogram działań są monitorowane. Za monitoring odpowiada bezpośrednio doradca zawodowy. Monitoring stanowi podstawę do okresowej ewaluacji i koniecznych modyfikacji WSDZ. Ewaluacja przeprowadzana jest co roku. Doradca zawodowy sporządzi sprawozdanie na podstawie ankiety ewaluacyjnej lub rozmowy z uczniami. Rada pedagogiczna, rodzice uczniów, osoby i instytucje z otoczenia gospodarczo-społecznego są informowani o realizacji doradztwa zawodowego w szkole. Działanie to ma charakter informacyjny, a także promujący szkołę i pracę doradcy zawodowego oraz osób zaangażowanych
w zadania z doradztwa zawodowego.
Harmonogram działań w roku szkolnym 2022/2023
Szkoła Podstawowa im. Św. Jadwigi Królowej Polski w Długołęce - Świerkli
L.p. |
Zadanie |
Planowany termin realizacji |
Rodzaj aktywności |
Osoba odpowiedzialna |
1 |
Zapoznanie rady pedagogicznej |
wrzesień |
Rada pedagogiczna |
Dyrektor szkoły |
2 |
Realizacja zagadnień dotyczących doradztwa zawodowego |
wrzesień/czerwiec |
Zajęcia lekcyjne |
Wychowawcy klas |
3 |
Poznawanie zawodów |
cały rok szkolny |
Udział uczniów w wycieczkach organizowanych do różnych instytucji, spotkania zawodów |
Wychowawcy klas |
4 |
Diagnozowanie mocnych stron, uzdolnień, potrzeb i predyspozycji uczniów |
cały rok szkolny |
Testy dostępne w internecie |
Doradca zawodowy wychowawcy klas |
5 |
Prowadzenie indywidualnych spotkań oraz warsztatów grupowych zawodowego |
II semestr roku szkolnego 2022/2023 |
Spotkania, warsztaty |
Doradca zawodowy |
6 |
Organizowanie porad, konsultacji dla uczniów, rodziców, nauczycieli |
cały rok szkolny |
Według potrzeb |
Doradca zawodowy |
7 |
Informacja o założeniach i celach poradnictwa zawodowego, przekazywanie podstawowych informacji dotyczących kształcenia zawodowego |
cały rok szkolny |
Zakładka na stronie internetowej szkoły |
Doradca Zawodowy |
8 |
Organizowanie szkolnych targów edukacyjno - zawodowych |
luty |
Targi edukacyjne |
Doradca zawodowy |
9 |
Organizowanie spotkań z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych |
maj/czerwiec |
spotkania |
Pedagog, wychowawcy, doradca zawodowy |
10 |
Monitorowanie na bieżąco realizacji zajęć |
cały rok szkolny |
|
Doradca zawodowy |
11 |
Ewaluacja dotycząca realizacji WSDZ |
czerwiec |
ankieta |
Doradca zawodowy |
ZAKOŃCZENIE
Doradztwo ma być „WPLECIONE” we wszystkie przedmioty. Wszyscy nauczyciele na swoich lekcjach powinni realizować zagadnienia związane z doradztwem zawodowym. Uczeń musi wiedzieć, po co się uczy. Trzeba uczniom mówić wyraźnie (nie myśleć, że się domyślą), po co uczą się konkretnego przedmiotu szkolnego, jak może się on przydać w codziennym życiu oraz w karierze zawodowej. Również po każdej lekcji uczeń powinien mieć świadomość, że kiedyś umiejętności i wiedza wyniesione z tej lekcji przydadzą mu się w życiu, także zawodowym.