Światowy Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci – 2 października

Treść
Drodzy uczniowie, rodzice i nauczyciele,
2 października obchodzimy Światowy Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci. To dzień przypominający nam, że każdy ma prawo do wychowywania się w atmosferze bezpieczeństwa, szacunku i bez przemocy. Jako szkoła, jako społeczność, zobowiązujemy się wspierać rozwój emocjonalny i społeczny naszych uczniów w sposób pozytywny, empatyczny i bez przemocy.
Dlaczego to ważne:
·Przemoc fizyczna i werbalna ma negatywny wpływ na zdrowie psychiczne i rozwój dziecka.
·W środowisku szkolnym najważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa, godności i akceptacji.
·Nauka empatii, umiejętności rozwiązywania konfliktów i odmawiania agresji buduje trwałe, zdrowe relacje.
Jak możemy przeciwdziałać przemocy:
·Promujemy bezpieczne metody rozwiązywania konfliktów (wysłuchiwanie, negocjacje, prośby, szukanie pomocy dorosłych).
·Zachęcamy do mówienia „nie” przemocy i „tak” szanującym zachowaniom.
·Uczymy asertywności i umiejętności wyrażania potrzeb w sposób nieagresywny.
·Stosujemy jasne zasady szkoły dotyczące bezpieczeństwa i antyprzemocy, z mechanizmami zgłaszania przemocy oraz wsparciem dla ofiar i świadków.
Rola psychologa szkolnego:
·Służę wsparciem emocjonalnym dla uczniów, którzy doświadczają przemocy lub stresu z nią związanego.
·Pomagam w nauce radzenia sobie ze złością, napięciem i konfliktami.
·Współpracuję z nauczycielami i rodzicami w celu tworzenia bezpiecznego i wspierającego klimatu szkolnego.
·Zapewniam anonimowe i poufne wsparcie dla uczniów, którzy potrzebują rozmowy lub skierowania do specjalistycznej pomocy.
Jak zgłaszać przypadki przemocy lub obawy:
·Jeśli jesteś uczniem: możesz porozmawiać z wychowawcą, pedagogiem szkolnym lub bezpośrednio ze mną – psychologiem szkolnym. Rozmowy są poufne, a Twoje bezpieczeństwo i dobro są priorytetem.
·Jeśli jesteś rodzicem/opiekunem: skontaktuj się z wychowawcą, pedagogiem szkolnym lub skontaktuj się ze mną bezpośrednio.
·Jeśli jesteś nauczycielem zgłoś przypadek bezpośrednio do dyrekcji i do psychologa szkolnego. Wspólnie ustalimy odpowiednie działania wsparcia i interwencji